Den utvecklande Montessoripedagogiken

Vi inspireras av Montessoripedagogiken, dvs att vi tror på barns strävan att lära sig och att de genomgår vissa sensitiva perioder när de är särskilt mottagliga att lära sig vissa saker. Då är det viktigt att vi vuxna är där och stöttar så barnet får möjlighet att utvecklas, utifrån sin egen nyfikenhet och mognad. Då utvecklar barnet sitt självförtroende och självkänsla på bästa sätt.

Vår förskola har många roliga och utvecklande Montessorimaterial som barnen kan använda för just detta, indelade i ålder och ämnen. En annan viktig sak med Montessori är respekt – respekt för materialet, allting ska ställas tillbaka på sin plats och respekt för varandra, den som använder ett material ska få göra det i lugn och ro i sin egen takt. Det hjälper barnen att utveckla respekt för saker och människor generellt – det märker vi på förskolan och många föräldrar berättar att deras barn ställer i ordning sina leksaker hemma och visar respekt för kompisar och familjen.

Ett ämne inom Montessorimaterialet är Sensoriskt där barnen får bygga med klossar, testa former och storlekar.

Ett annat ämne är Matematik, där barnen får öva på siffror, längd, antal mm. Du kan läsa mer om Montessoripedagogiken här.